اعلام رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران در نظام رتبه‌بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۳

 | تاریخ ارسال: 1402/8/7 | 
اعلام رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران در نظام رتبه‌بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۳

 
مطابق آخرین ارزیابی نظام رتبه‌بندی موضوعی شانگهای، در سال ۲۰۲۳ دانشگاه علم و صنعت ایران در ۷ حوزه موضوعی، حائز رتبه شده است.
مطابق اعلام آخرین نتایج این نظام رتبه‌بندی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳، دانشگاه علم و صنعت ایران که در آخرین رتبه‌بندی دانشگاهی در رده ۹۰۱ – ۱۰۰۰ قرار گرفته بود، در ۷ حوزه موضوعی نیز حائز رتبه شده است که جزئیات آن به شرح جدول ذیل می‌باشد:

 
حوزه موضوعی رتبه کسب شده
مهندسی مکانیک ۱۰۱ - ۱۵۰
مهندسی عمران ۱۵۱ - ۲۰۰
علم و فناوری ابزار ۲۰۱ - ۳۰۰
مهندسی شیمی ۲۰۱ - ۳۰۰
علوم و مهندسی انرژی ۳۰۱ - ۴۰۰
مدیریت ۳۰۱- ۴۰۰
ریاضیات ۴۰۱ - ۵۰۰
 
گفتنی است در رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی شانگهای در سال ۲۰۲۳، تعداد ۱۹۰۰ دانشگاه (از بین ۵۰۰۰ دانشگاه مورد بررسی از ۱۰۴ کشور و منطقه در جهان) و از جمهوری اسلامی ایران، ۴۲ دانشگاه در فهرست نهایی قرار دارند که در ۵۵ رشته در قالب ۵ حوزه کلی «مهندسی»، «علوم طبیعی»، «علوم زیستی»، «علوم پزشکی» و «علوم اجتماعی» رده‌بندی شده‌اند. وزن هر کدام از این شاخص‌ها، متناسب با هر رشته تغییر می‌کند. نحوه محاسبه هریک از شاخص‌ها نیز در این پیوند قابل مشاهده است.


شاخص تعریف شاخص
تعداد مقالات منتشر شده دانشگاه در نشریات چارکت اول () در هر حوزه موضوعی
Category Normalized Citation Impact (CNCI) تاثیر استنادی نرمال شده مقالات منتشر شده دانشگاه در هر حوزه موضوعی
International collaboration (IC) نسبت مقالات بین‌المللی دانشگاه به کل مقالات دانشگاه
Top تعداد مقالات در نشریات برتر هر حوزه
Award تعداد برندگان جوایز بین‌المللی مشهور

یادآور می‌شود نظام رتبه‌بندی موضوعی شانگهای، یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های بین‌المللی است که نتایج آن، سالانه توسط دانشگاه ژیائوتنگ چین منتشر می‌شود. این پایگاه در سال ۲۰۱۷، برای اولین بار اقدام به انتشار رتبه‌بندی موضوعات دانشگاهی کرد و اکنون برای هفتمین سال پیاپی، نتایج ارزیابی رتبه‌بندی موضوعی خود را اعلام نموده است.